top of page

50 praktische tips voor opstarten na je vakantie

Bijgewerkt op: 31 aug. 2023

Je vakantie is weer voorbij en je mag weer aan het werk. Nou ja, mag… Je hebt eigenlijk niet veel zin en wil nog liever langer in jouw vakantiemodus blijven. Herkenbaar voor je? Opstarten na je vakantie kan moeilijk zijn.


Voor mij zeker wel. Jaarlijks heb ik moeite om op te starten na mijn vakantie. Vroeger dacht ik dat het lag aan mijn baan, die blijkbaar toch niet leuk genoeg was. Maar zelfs nu ik de leukste baan van de wereld heb, gaat opstarten niet vanzelf. Inmiddels weet ik dat en heb ik meerdere manieren ontdekt hoe ik die opstart zo makkelijk mogelijk voor mezelf kan maken. Mijn tips voor opstarten na de vakantie en tips die ik in de loop van de tijd van anderen gehoord heb, deel ik graag met jou.

50 praktische tips voor opstarten na jouw heerlijke vakantie. Ik lig lekker in mijn hangmat in mijn pauzes, zodat ik het gevoel heb op vakantie te zijn

Heb je nou geen baan, waarin je jouw eigen agenda kunt bepalen, bijvoorbeeld in de zorg of het onderwijs, denk dan niet dat er geen tips voor je bij zitten. Ook dan, zijn er dingen die je kunt doen om jezelf te helpen opstarten. Niet alle 50, maar dat geldt voor niemand.


50 praktische tips om jou te helpen opstarten na jouw vakantie


mijn goede voornemen voor na mijn vakantie is vertrouwen, of trust. dat is een van de praktische tips voor opstarten na jouw vakantie
  1. Sta op tijd op, zodat je niet hoeft te haasten

  2. Begin je werkweek met een uurtje sporten of yoga. Je moet er misschien wat eerder voor opstaan, maar het geeft direct energie. Mijn werkweek begint standaard op maandagochtend met yoga, heerlijk!

  3. Gun jezelf opstarttijd. Je tempo mag best wat lager liggen dan voor je vakantie, sommige dingen kosten net wat meer tijd, je mag er even inkomen.

  4. Plan twee keer zoveel pauzes in als je normaal neemt

  5. Laat je out of office bericht op je e-mail en voicemail nog een dag of twee langer aan, zodat mensen niet direct antwoord van je verwachten. Ik doe dat nu al een aantal jaar en het is zoveel fijner starten als mensen zeggen "Wat fijn dat je nu al reageert" in plaats van "Wat duurde dat lang!"

  6. Zet meldingen van je telefoon uit of laat ze uit en bepaal zelf wanneer je tijd hebt voor mails en apps beantwoorden.

  7. Denk bij alles wat er op je bordje belandt: Moet Ik Dit Nu Doen? Lees hiervoor ook Blog 80 Eerste hulp bij werkdruk

  8. Werk je eerste werkdag thuis als dat kan, zodat je meer je eigen tempo kunt bepalen

  9. Laat je verrassen door wat er op je af komt en plan de eerste dag zo min mogelijk

  10. Neem een moment de tijd om een goed voornemen te formuleren en schrijf deze op, waar je het vaak tegenkomt Mijn goede voornemen is "vertrouwen" en dat hangt naast mijn bureau op mijn moodboard als reminder

  11. Neem tijd om lang te lunchen, zeker als het mooi weer is, zodat je nog even naar buiten kan lopen

  12. Neem tijd om bij te praten met je collega’s en deel je vakantie verhalen met elkaar in een ontspannen sfeer

  13. Zorg voor een leeg bureau

  14. Spreek je uit als je iets dwars zit, laat het niet oplopen waardoor je vanmiddag alweer aan vakantie toe bent

  15. Hang een vrolijk schilderij op of zet een vakantiesouvenir op je bureau Ik kijk voorlopig elke dag naar mijn lieveheersbeestjes

  16. Begin je eerste werkdag niet met je mailbox, maar met iets wat jou energie geeft

  17. Spreid het bijwerken van je inbox over meerdere dagen/ weken afhankelijk van de hoeveelheid

  18. Zet je raam open en adem de frisse lucht goed in

  19. Doe alles met een glimlach en gun jouw collega’s en cliënten deze glimlach ook

  20. Plan je agenda ruim in

  21. Spreid alles wat moet, maar geen energie geeft over zoveel mogelijk dagen en ga daarna direct lunchen om weer energie op te doen

  22. Luister naar je vakantie playlist Heerlijke muziek om je vakantiegevoel nog even vast te houden

  23. Vertraag je tempo als je heen en weer beweegt van ruimte naar ruimte. Loop en fiets langzamer dan je gewend bent

  24. Doe werk wat je leuk vindt en je energie geeft op je eerste werkdag en in je eerste werkweek. De rotklusjes komen later wel

  25. Focus op wat wel lukt vandaag

  26. Plan geen deadlines in je eerste werkweek, maar gun jezelf meer tijd

  27. Geef bij vragen niet direct antwoord, maar wacht een dag en zeg: “Ik kom er morgen op terug”. Doe dat dan ook

  28. Geef aan je collega’s aan dat je rustig opstart, zodat ze daar rekening mee kunnen houden

  29. Kijk geregeld even uit het raam. Een paar seconden geeft al een beetje rust

  30. Krijg je voor je gevoel te veel prikkels? Onderbreek je bezigheid en trek je terug in een ruimte waar je alleen kunt zijn. Op de WC kan dit ook.

  31. Ruim je werkplek of werkkamer op. Gooi oude aantekeningen weg, alles waar je niets meer mee hoeft of leg ze op zijn minst uit het zicht in een dichte kast of la. Een rustige werkomgeving maakt je zelf rustiger. Het opruimen geeft zelf ook een lekker gevoel, doordat ik fysiek bezig ben in plaats van mentaal

  32. Neem drie keer per dag een adempauze om een minuut lang rustig in en uit te ademen

  33. Zorg dat je jouw eerste werkdag helemaal geen afspraken hebt, zodat je jouw dag naar eigen inzicht kunt invullen Ik heb de luxe dat ik dat zelfs twee dagen kan doen. Heb je die luxe niet, zorg dan dat er vakantiedagen zitten tussen jouw moment van thuiskomen en je eerste werkdag

  34. Wissel je werkzaamheden zoveel mogelijk af. Zowel fysiek als niet fysiek werk, concentratie werk en makkelijk werk, contact met anderen of individueel werk

  35. Plan maximaal 2 kleine dingen op je to-do-lijst

  36. Loop rondjes terwijl je belt, dan kun je makkelijker luisteren en keuzes maken

  37. Plan dubbel tijd in voor klussen en afspraken, zodat je niet hoeft te haasten en tijd hebt om bij te praten met je gesprekspartner die ook op vakantie is geweest

  38. Plan in je tweede werkweek al een vrije dag, dan kun je uitrusten als het nodig is of plezier maken

  39. Plan witjes in je agenda, oftewel ruimte tussen afspraken om even na te denken, te mijmeren of een rondje te lopen

  40. Heb je een inzakmoment? Ga wandelen en loop langzaam. Bij voorkeur buiten, maar binnen kan ook Ik ben op deze momenten niet productief en kan beter wachten en even mijmeren of koffiedrinken op deze momenten

  41. Boek een vergaderruimte om je een uur terug te trekken en bekijk je vakantiefoto’s of doe een dutje

  42. Neem je telefoon niet altijd op, als het urgent is, bellen ze wel terug of ze zoeken je op

  43. Laat al je collega’s voor de eerste vergadering na de vakantieperiode een vakantie souvenir meenemen om over te vertellen en deel verhalen met elkaar

  44. Ga wandelen in een pauze en/ of voor en na je werkdag

  45. Ga op tijd naar huis, bij voorkeur zodra je merkt dat je energie steeds minder wordt. Kan dat niet, werk dan tot maximaal je formele eindtijd

  46. Evalueer je werkdag voor jezelf en maak een ta-da-lijstje met alles wat wel gelukt is en je wel gedaan hebt, zoals bijpraten met je collega’s of een rondje wandelen

  47. Eet je favoriete vakantiegerecht als lunch of als avondeten na je werkdag

  48. Laat ’s avonds de televisie uit en doe een spel wat je tijdens jouw vakantie ook speelde

  49. Lees je vakantieboeken uit waar je in de vakantie niet aan toe bent gekomen

  50. Relax! Alles komt goed Vertrouw er maar op dat je vanzelf weer in het ritme komt. Het kan ook veel rust geven om je gewone leven weer op te pakken en jezelf te motiveren en voldoening te ervaren.

Dit waren ze, 50 tips voor opstarten na je vakantie.

Mijn vakantiesouvenir zijn deze lieveheersbeestjes op natuursteen. Dit is een van de praktische tips voor opstarten na jouw vakantie om een vakantie souvenir op je bureau te zetten

Ik vertrouw erop dat er tips tussen zitten die jou gaan helpen en je direct in praktijk kan brengen. Heb je nog een goede tip? Aanvullingen zijn van harte welkom, zet ze vooral bij de opmerkingen.


En als je iemand kent voor wie dit blog interessant zou kunnen zijn, deel het vooral. Als je mij tagt, een cc stuurt of de naam doorgeeft, stuur ik jou een leuk bedankje.


Marjolijn van Noord




In mijn coachingspraktijk Aan de vaart help ik mensen om fijn te werken en gelukkig te leven. Ik sta klaar om te helpen als je vastloopt en daardoor je werk niet goed kunt doen of ziek wordt. Ook om je te helpen opstarten na je vakantie. Misschien ben je snel geïrriteerd, heb je weinig energie, last van stemmingswisselingen, sleep je jezelf door de werkdag heen en voel je je niet prettig in de samenwerking met anderen. Misschien heb je zelfs lichamelijke klachten, zoals stijve spieren, tinnitus, darmklachten of hyperventilatie.

Door coachingssessies te gebruiken om naar de oorzaken hiervan te kijken en eraan te werken, ontstaat er vertrouwen in jezelf en jouw gevoel. Vervolgens weet je wat je kunt doen om werken weer fijn te maken.

Ik doe dit werk omdat ik graag iets voor anderen beteken. Ik laat je zien dat je meer kunt dan je denkt. Met mijn nieuwsgierige aard zoek ik naar de puzzelstukjes van iemands gedrag en werk samen aan een nieuw geheel. Jou fijn laten werken en leven, dat is mijn missie.

Er zijn meer blogs te vinden op LinkedIn en op www.werkgelukmenu.nl/blog.

102 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page