top of page
  • Marjolijn van Noord

Mijn best gelezen blog in 2022

Goed voor jezelf zorgen, oftewel selfcare/ zelfzorg, is een terugkerend thema voor veel mensen die ik coach. Daarom komt dit onderwerp regelmatig in een of andere vorm terug in mijn blogs. Zo ook in mijn 41e blog; De 12 stappen voor zelfzorg.

Zelfzorg is zo belangrijk en het is voor veel mensen moeilijk om aan zichzelf te denken. Het is niet voor niets mijn meest gelezen blog in 2022.

Hoe is dat voor jou? Zet jij jezelf op 1?


In dit blog deelde ik 12 stappen, als herinnering voor ons allemaal om goed voor jezelf te zorgen.




Ik zag afgelopen week een post op Instagram die voor mij de kern van die onderdelen van zelfzorg aangeeft. Mijn zus deelde deze post in het Engels van @positiveaffirmations101 en ik dacht gelijk die ga ik vertalen voor mijn cliënten! In dit blog deel ik deze “12 steps for self care”. Ik heb ze vertaalt en herschreven in de ik-vorm, om ze nog krachtiger te maken.


De 12 stappen voor zelfzorg:

1. Als het verkeerd voelt, doe ik het niet

Je kunt luisteren naar jouw intuïtie. Die vertelt je, meestal al bij je eerste ingeving, of iets wel of niet goed voor je is. Als het verkeerd voelt, doe het niet.

Dat kan betekenen dat je niet gaat doen wat de ander van je verwacht. Dat kan zeker in het begin botsingen geven, omdat mensen er vaak vanuit gaan dat je doet wat je altijd deed. Oefening baart kunst, ze zullen er aan moeten wennen.


2. Ik zeg precies wat ik bedoel

Ben duidelijk naar je omgeving over wat je wel en niet wil. Hoe duidelijker jij bent, hoe meer er rekening met je gehouden wordt. Ook als iemand je een vraag stelt of om advies vraagt, zeg wat je wil zeggen, zeg wat je bedoelt en draai er niet omheen. Dat is wat anders dan onaardig zijn of kritiek leveren.


3. Ik ben geen people pleaser

Wat wil ik? Die vraag kun je jezelf altijd stellen. Je kunt beter dicht bij jezelf blijven en daarmee jezelf tevreden houden dan andere mensen. Naar iemands mond praten, altijd doen wat een ander wil, de lieve vrede behouden, allemaal voorbeelden van please-gedrag en niet van wat jij wil.


4. Ik vertrouw op mijn gevoel

Zelfvertrouwen, luisteren naar jezelf en je lichaam. Dit vraagt om bewustwording van wat je allemaal voelt in je lijf. Deze stap sluit aan op stap 1, luister naar wat je lichaam je vertelt en pas jouw actie daarop aan.


5. Ik spreek alleen goed over mezelf

Stop met zelfkritiek, zelfverwijten, jezelf afkraken, sorry zeggen en negatief over jezelf praten. Dit is voor veel mensen een ingesleten patroon. Hoe vaak ik niet in sessies hoor zeggen: “het is zo stom van mezelf”, “dom he?”, “sorry, ik ben daar zo slecht in” en “ik kan er ook niets van”. Niet echt motiverend naar jezelf.

Ik herken het ook bij mezelf, ik kan heel streng voor mezelf zijn. Deze stap is voor mij het ultieme leerproces, ik heb mezelf alweer bekritiseerd voor ik er erg in heb. Mij helpt het om gelijkgestemde mensen om mij heen te hebben, die mij erop wijzen als ik te streng ben.


6. Ik vertrouw in mijn dromen

Wat wil je echt? En ga ervoor! Als je een doel hebt in je leven, iets wat je echt graag wil, geeft het je leven richting. Je kunt stappen zetten richting die droom en genieten van de weg ernaartoe. Het is mijn persoonlijke uitdaging om grootser te dromen en daarin te vertrouwen.


7. Ik durf nee te zeggen

Zelfzorg gaat om de dingen doen die goed voor je zijn en de dingen te laten die niet goed voor je zijn. Nee zeggen is dan ook een vaardigheid die je heel goed kunt gebruiken voor zelfzorg. Voelt iets niet goed, wil je iets niet doen: Zeg Nee. Ongeacht wat de ander daarvan vindt.


8. Ik durf ja te zeggen

Aansluitend op stap 7, ja zeggen tegen de dingen die goed voor je zijn. Denk aan gezond eten, bewegen, je eigen weg gaan en je dromen najagen. Laat je angst los.


9. Ik ben lief voor mezelf

Naast goed over jezelf spreken, gaat het ook om goed voor jezelf doen. Wees lief voor jezelf, minstens zo lief als je ook voor anderen bent. Heb wat voor jezelf over, leg jezelf in de watten, doe wat je leuk vindt en geniet ervan.


10. Ik laat los waar ik geen controle over heb

Je helpt jezelf niet als je je druk maakt over dingen waar je geen invloed op hebt. Focus op de dingen waar je wel controle over hebt. Als voorbeeld: Je kunt anderen niet veranderen, je kunt alleen jouw reactie op de ander veranderen.


11. Ik blijf weg van drama en negativiteit

Negatieve energie, daar kun je beter van wegblijven. Vaak gaat dit over mensen om je heen. Kijk goed in jouw omgeving welke mensen je alleen drama en negativiteit brengen en van welke mensen je steun en liefde krijgt. Wie heb je liever in je omgeving?


12. Ik heb lief!

De alles omvattende stap, ik heb er niets aan toe te voegen.


Dat waren de 12 stappen voor zelfzorg. Als je die allemaal zet, zorg je goed voor jezelf. Een klein stapje per keer.


Ik heb hierin zelf ook zeker nog veel te leren. Ik heb ze daarom voor mezelf opgeschreven en als reminder opgehangen, zodat ik ze dagelijks zie. Ik zou je willen aanraden hetzelfde te doen en zo elke dag een beetje beter voor jezelf gaan zorgen.


Nu ben ik benieuwd, welke stap vind je het moeilijkst?


Als je dit met me deelt, stuur ik jou een afbeelding van de 12 stappen om uit te printen en op te hangen.


En wil je graag een op een begeleiding en meer ondersteuning, je bent van harte welkom voor coaching.

12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page