top of page

Jezelf laten zien op je werk zonder opscheppen, dit levert het op

Hoeveel van jezelf laat jij zien aan anderen?

Hoeveel van jezelf laat je zien op je werk?


Misschien heb je gauw het gevoel dat er sprake is van opscheppen als je jezelf laat zien, al is dat vaak onterecht. Met dit blog wil ik jou aansporen om meer van jezelf te laten zien op je werk, door zeven opbrengsten te delen die het jou kan opleveren.

Jezelf laten zien op je werk zonder opscheppen is belangrijk. er zijn zeven opbrengsten om het te gaan doen. werkgelukmenu.nl

Jezelf laten zien zonder opscheppen geïnspireerd op een quote

Een paar jaar geleden, schreef ik over deze quote uit de coachkalender:

Ik dacht er weer aan toen ik foto’s van mezelf in een voorstelling plaatste op social media. Wat vond ik het spannend om mezelf in die rol te laten zien en te vertellen dat ik zelf een voorstelling wil maken. In mijn blogs bespreek ik allerlei onderwerpen, maar mezelf in beeld op deze manier, anders dan mensen van mij gewend zijn, voelt weer anders.

Ik besefte waar ik zelf gestaan had aan het begin van mijn loopbaan en hoe moeilijk ik het vond mezelf te laten zien. Mijn mening geven in een volle vergadering, een collega vertellen als ik iets spannend vond, mijn baas laten zien wat ik nog meer in huis had? Nee, dat durfde ik niet.


Jezelf laten zien is spannend

Maar je bent toch heel extrovert? Jij durft toch wel je mond open te doen?, werd mij dan gezegd. Ja, dat dacht ik ook. Mezelf laten horen in een groep, een spreekbeurt houden, of op een podium staan met toneel of een koor was nooit een probleem. Gaan staan voor mijn eigen mening en mijn persoonlijke verhaal vertellen, dat is toch anders.

Hoe spannend ik het ook vond, ik deed het wel. Ik pakte mijn podium en dat leverde mooie dingen op.

Met dit blog wil ik jou aansporen om ook meer van jezelf te laten zien op je werk, door zeven opbrengsten te delen die het jou kan opleveren. Ja, het kan spannend zijn en ja, je hebt er moed voor nodig.


De opbrengsten:

2. Je wordt beter begrepen door je collega’s Als jij meer over jezelf deelt, over wat je bezig houdt en waar je mee bezig bent op je werk, ontstaat er meer begrip. Als ze weten dat jij iets goed kan, zullen ze eerder jouw hulp vragen. Als ze van jou weten als je het een dag wat moeilijk hebt, kunnen ze jou helpen. Een te strikte scheiding tussen werk en privé, waarbij je het gevoel hebt dat je twee verschillende persoonlijkheden moet zijn, werkt vaak averechts. Wat je wil delen, bepaal je uiteraard zelf. Bedenk bijvoorbeeld wat jij fijn zou vinden van een collega te weten en vraag daar naar en deel het van jezelf. Als er meer onderling begrip is, werk je prettiger met elkaar.

3. Jouw mening wordt gehoord en meegenomen Om gehoord te worden op je werk, zul je jezelf moeten gaan uitspreken. Zoals ik bij opbrengst 1 al aangaf, verwacht niet dat de ander jouw mening toch wel weet. Men denkt vaak van elkaar wel te weten hoe iemand over iets denkt, maar het zijn aannames en meestal verkeerde. Als jij voor jouw mening uitkomt en deze deelt met collega’s en je baas, weet je zeker dat ze jouw mening kennen. De kans is dan ook groter dat ze hier rekening mee houden en deze meenemen in beslissingen die genomen moeten worden. Je geeft jezelf een betere zichtbaarheid door je mening te geven en wordt daardoor minder snel gepasseerd.

4. Je kunt hulp vragen als je het nodig hebt Als jouw collega’s weten op welke momenten jij het even wat moeilijker hebt en weten wat jou bezig houdt, wordt om hulp vragen makkelijker. Je collega’s zijn makkelijker bereikbaar voor je en hebben aan een half woord al genoeg, als ze jou beter kennen. Hulp vragen betekent dat je weigert op te geven. Door anderen een beetje deelgenoot te maken van hoe jij in elkaar zit en wat je voor verleden jij met je meedraagt, ontstaat begrip en bereidheid om te helpen. Hoe vind jij het als een ander jou om hulp vraagt? Fijn toch? Dat is voor de ander ook zo als jij om hulp vraagt.

5. Het geeft je zelfvertrouwen Elke keer dat je jezelf laat zien en horen, wordt het makkelijker. De meeste mensen waarderen het namelijk als iemand zichzelf is en durft te laten zien. Je hebt in je verleden misschien meegemaakt dat je werd afgestraft om jouw mening, waardoor je angstig kunt zijn die te uiten. Hoe meer positieve ervaringen je echter opbouwt, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt. En zelfvertrouwen opbouwen helpt je weer om je werk goed te doen.

6. Je hebt meer energie, doordat je niets hoeft te verstoppen Als jij je op jouw werk anders voordoet dan je bent, kost dat heel veel energie. Hoe meer je van jezelf verstopt, hoe meer energie het kost. Het werkt het prettigste als je dicht bij jezelf kan blijven. Natuurlijk is iedereen op zijn werk in meer of mindere mate anders dan thuis. Je spreekt andere kwaliteiten en competenties van jezelf aan en gedraagt je professioneel, maar het zijn als het goed is wel allemaal aspecten van jou. Als dit niet zo is en je speelt een rol, is dat erg vermoeiend. Misschien heb je zelf niet eens door hoeveel energie het je kost. Beantwoord eens de volgende vraag: Puur voor je gevoel, hoeveel energie kost het jou om een deel van jezelf te verstoppen? 30, 50, 100% van jouw energie? Bedenk eens wat je met die energie kunt doen als dat niet meer nodig is.

7. Je kunt je werk beter doen Daarmee kom ik bij opbrengst 7. Als je jezelf kunt zijn en laten zien op jouw werk, kun je jouw werk beter doen. Je bent geen energie meer kwijt aan verstoppen en acteren. Geen energie lekt meer weg naar misverstanden met collega’s, omdat ze jouw gedrag anders interpreteren dan jij het bedoelt. Je kwaliteiten worden gezien en benut, waardoor het werk je energie oplevert. Je kunt het werk doen wat bij jou past en waar jij goed in bent. Dat komt de kwaliteit ten goede.


Jezelf laten zien zonder opscheppen kan je mooie dingen opleveren. wees zo trots als een pauw op  jezelf. werkgelukmenu.nl

Alle opbrengsten op een rij over jezelf laten zien

Tot zover de zeven opbrengsten van jezelf laten zien op jouw werk. Veel van deze opbrengsten zijn jou vast wel bekend, maar door ze zo op een rij te zien, geeft het jou misschien net dat ene zetje om meer van jezelf te laten zien. Ik merk dat veel mensen vooral kijken naar mogelijke nadelen en de voordelen daardoor soms vergeten.


Daarom herhaal ik ze nog een keer:

1. Je kwaliteiten worden gezien

2. Je wordt beter begrepen door je collega’s

3. Jouw mening wordt gehoord en meegenomen

4. Je kunt hulp vragen als je het nodig hebt

5. Het geeft je zelfvertrouwen

6. Je hebt meer energie, doordat je niets hoeft te verstoppen

7. Je kunt je werk beter doen


Als je jezelf laat zien heb je een prachtig uitzicht

Ik schreef ooit over de quote waar ik mee begon:

Een quote met een zekere aarzeling, maar wel stimulerend. Ik lees het als een aanmoediging om te gaan voor wat je wil, te zeggen dat je het kan en zelfs te zeggen dat je de beste bent. Niet om op te scheppen, maar om jezelf te profileren, te gaan staan voor wie je bent en wat je kan. Als je niet de juiste signalen uitzendt, weet niemand je te vinden. Als je boven het maaiveld uit gaat kijken, val je tenminste op. En er is een beloning voor je durf in het vooruitzicht; een prachtig uitzicht, namelijk het bereiken van wat je echt wil.


Dus als jij jezelf niet laat zien op je werk, gooi je voorbehoud overboord en denk positief:

Boven het maaiveld heb ik een prachtig uitzicht, ik ga ervoor.

Ik ben nieuwsgierig, is mijn blog herkenbaar voor je? Komt het de samenwerking tussen jou en jouw collega’s ten goede komen als jullie meer open naar elkaar zijn? Ik lees of hoor het graag. Alle reacties onder deze post beloon ik met mijn nieuwe versie van deze quote om uit te printen en op een zichtbare plaats te hangen voor jezelf dan wel jouw collega’s.


Ken je collega’s voor wie dit blog behulpzaam zou kunnen zijn, deel het dan gerust.


Wil je over dit onderwerp van gedachten wisselen? Plan een gratis spar-gesprek

Als werkgelukcoach moet ik mezelf laten zien op mijn werk. dat levert mij zeer veel op. Marjolijn van Noord werkgelukmenu.nl


45 weergaven0 opmerkingen
bottom of page